Lo primer, la evidència: que tot això li va passar a una noia. Els mites
tenen gènere. Lo que li passa a una noia no es lo mateix que li passa a un
xicot... no es pot dir “mai”, perquè els mites, a diferència de les religions,
no son dogmàtics. Estén vius a la boca dels parlants i varien de generació en
generació, de lloc en lloc, fins i tot de persona en persona i de circumstància
en circumstància. Son exemples, imatges parlades, amb una interpretació oberta
de part de cadascú que escolta... Però rara vegada varia el missatge principal;
potser el resultat es més o menys terrible (quasi sempre exemplifiquen un
càstig, no un premi), però no la conclusió moral, de fer por (i a Agaramunda i
Esplugafreda es de molta por), i el motiu de fer por als nois i a les noies
normalment es diferent perquè els riscs també en son. Tampoc es lo mateix lo
que li passa al amo i a la mestressa, ni a la mestressa i a la criada: aquí una
dona es maleïda per una altra dona; però no qualsevol, una bruixa o la mare.
Sembla la versió pirinenca de la frase d’origen bíblic “la maldición de la
madre arrasa y destruye (de raíz o de veras, segons versió) hijos y casa” al
País Basc en castellà i escrit en pedra en esglésies i palaus, no sé si ha
versió catalana. La maledicció del pare sembla que no té efectes tan terribles.
A Agaramunda, el avenc està vinculat a altres mites, sobretot referents a
Mari, el gran personatge de la mitologia basca. Es pot dir molt, i de fet s’ha
dit molt, de Mari, massa i tot, que s’ha dit, i no tot científic. D’una altra
manera, radicalment diferent a fa un segle; però els mites son vius a casa
nostra, perquè omplen una funció social-cultural-identitària: Mari ja no va pel
cel volant en forma de falç de foc de cova en cova ni provoca tempestes; però
ara mos serveix per a dir que la dona basca era almenys igual que l'hom, amb
els mateixos drets i obligacions des de sempre. També ho he llegit de la dona
catalana i en general de la pirinenca (drets d’herència, etc.) De debò? Primer,
es discutible si la mestressa, fins i tot la pubilla, està en igualtat de
condicions que l'amo, i segon: cal no confondre dona i mestressa. En el cas de
Agaramunda, ni ha un altre mite que lliga el graller amb una mare i una filla
maleïda, i la maledicció d’una noia mortal és un dels orígens de Mari. Per
cert, que el seu animal favorit es el moltó. No l’ovella, el moltó,
protagonista de la caiguda en Esplugafreda.
Aquest ahari (moltó en basc) de grans banyes estava en un
prat a la vora de Agaramunda. |
Molt interessant això del gènere i els mites; però ara m’interessa més la
geografia: de fet, amb la lectura de “Quan Judes...” de Coll, desprès
d’empassar-me com l’aigua fresca “Muntanyes maleïdes”, concretament aquesta
versió i altres molts mites m’han fet, primer, adquirir tots els llibres que he
trobat relacionats amb mites del Pirineu català, gascó i aragonès, i comprovar
que les coincidències son massa com per a esser coincidències i no arribar a la
conclusió de que son els mateixos mites perquè en general la forma tradicional
de veure el món era la mateixa. Ja ho va dir Violant i Simorra, que va posar de
subtítol al seu “El Pirineo Español” Vida,
usos, costumbres, creencias y tradiciones de una cultura milenaria que
desaparece. Llavors, per què no es troben treballs que relacionen els mites
d’una i altra banda? (si s’ha fet més des de el vessant nord).
La meva conclusió es que perquè, al menys al País Basc i també força a Catalunya, la classificació tradicional dels mites es per personatges i no per llocs o per relats. He mencionat Mari per comoditat, però cal dir que quan es recollien les seves històries fa cent anys sempre era Mari de... i el nom del lloc, normalment un avenc. I més que “Mari de”, directament “la dama o la senyora de” Agaramunda, Anboto, Txindoki, Aketegi, Aloña...
Si es llegeixen els mites catalans des del personatge, sembla que la
mitologia basca i la catalana són diferents. Però no “des del lloc”, un avenc, una
gorga, un dolmen, una pedra, una ermita (no es poden diferenciar paganisme i
cristianisme), etc., tot i que el paisatge sembla molt diferent, es pot dir que trobem una mitologia pirinenca.
Com va escriure Roma i Casanova en La “Els Pirineus maleïts”, La natura no es mai neutra, perquè la nostra
mirada mai no és buida (...) A través
de les llegendes i d’alguns topònims, l’espai físic es convertia alhora en una
altra cosa: un espai social que parlava d’unes determinades relacions socials,
econòmiques o polítiques.
Parlar
de la unitat i diferències culturals de les societats tradicionals pirinenques
es massa per a jo i per a un bloc. Només vull dir una cosa: ni Agaramunda ni
Esplugafreda son els paisatges més espectaculars dels Pirineus; però quan es
visiten en busca dels seus grallers i darrere de les llegendes, es
veuen amb altres ulls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada